FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kwatera Breitenheide - Szeroki Bór
Autor Wiadomość
anarchista 
Moderator



Kraj:
Kiribati

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Sie 2005
Posty: 337
Skąd: Pisz
Wysłany: 2005-08-14, 19:53   Kwatera Breitenheide - Szeroki Bór

Kwatera Goeringa, niedaleko Pisza (Johannisburg), niedaleko lotniska polowego Rostki (Rostken-Arys) używanego czynnie podczas II WS. Szczatkowe info na www.ostpreussen.prv.pl Czarka Markiela, troche w "gazetce" Oblicza Historii, fragment artykulu: http://www.obliczahistori...y.php?Wypisz=73 , ale to wszystko kropla w morzu - na pewno przez to, ze to w dalszym ciagu teren Jednosti Wojskowej.
Jedno co wiadomo na pewno, to to, ze Goering postawil kilka schronow w/g wlasnego projektu (niespotykane gdzie indziej) ;)
Co wam wiadomo na ten temat?
 
     
Skoczek 
Moderator



Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 19 Cze 2005
Posty: 1381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2005-08-14, 23:05   

niestety ja w tym temacie wymiękam :oops: Wiem jakie i gdzie są kwatery, ale tej nie odwiedziałem - jeszcze :lol: A numer Obliczy Historii też mam - fajna gazetka
_________________
Gość, witam Cię na Forum "Gorączka Fortyfikacji" Pacem huc fertis an arma?
Myślą przewodnią - Polska szkoła fortyfikacyjna. Zapraszam na stronę główną: http://www.fortyfikacje.net/ i Portal tematyczny.
 
     
dehn 
major



Kraj:
Poland

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 522
Skąd: warszawa
Wysłany: 2006-03-19, 23:47   

W przewodniku fortyfikacje w polsce jest napisane że jesto jedna z najlepiej zachowanych
kwater dowodzenia w polsce. jest stale nie dotępna ponieważ jest tam wojsko .
od połowy wojny kwaterę zmieniono na miejsce produkcj elementów rakietowych.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Szeroki_B%C3%B3r ciekawe zdjęcia satelitarne.
 
 
     
anarchista 
Moderator



Kraj:
Kiribati

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Sie 2005
Posty: 337
Skąd: Pisz
Wysłany: 2006-03-20, 00:04   

Popatrz tu: http://pl.wikipedia.org/w..._Szerokim_Borze - hehe (to tytlko wikipedia ;) ). Co do niepowtarzalności obiektów ostatnio naprostował mnie Człowiekzmazur, że identyczne obiekty są na terenie JW w Węgorzewie. Co do przeznaczenia obiektów w Szerokim to nikt nie jest w stanie "ukazać" faktycznego, z dok. archiwalnych - przynajmniej nikt nie zajął ostatecznego stanowiska :D , a związek z Goeringiem może być tylko taki, że miał tam myśliwski domek przy okazji (Łowczy Rzeszy) i drugi (w leśniczówce) w samej wsi Breitenheide.

Ciekawe czy ta zagadka będzie kiedyś rozwiązana.
_________________
Nic nie da beton i stal - jak "rypnie, błyśnie i pośmierdzi" - podobno przetrwaja tylko szczury....
 
     
dehn 
major



Kraj:
Poland

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Sty 2006
Posty: 522
Skąd: warszawa
Wysłany: 2006-03-20, 09:02   

Widziałeś te opuszczone koszary o których tam piszą
 
 
     
anarchista 
Moderator



Kraj:
Kiribati

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Sie 2005
Posty: 337
Skąd: Pisz
Wysłany: 2006-03-20, 12:13   

Jakie opuszczone koszary - nie moge załapać?

Przy terenie JW w SB wydzielono z terenu JW jeden obiekt - jest (powiedzmy) dostępny.

4m.jpg
Plik ściągnięto 8674 raz(y) 76,99 KB

_________________
Nic nie da beton i stal - jak "rypnie, błyśnie i pośmierdzi" - podobno przetrwaja tylko szczury....
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-03-22, 10:41   

Ha... niedawno się okazało, że w samym Węgorzewie też była kwatera dowodzenia podczas II wojny! To "najmłodsze" odkrycie via książka kryptonimów łączności - dotąd nie wymieniano Węgorzewa w spisie kwater! Być może było to właśnie na terenie koszar - i stąd te adaptowane schrony.

Zwracam uwagę na błąd "podczepiania" kwater i budowli w Węgorzewie, Gołdapi czy Szerokim Borze pod zagadnienia fortyfikacyjne. W momencie budowy żaden obiekt nie znajdował się na liniach fortyfikacyjnych (powstały i owszem w okolicach - ale znacznie później) i był przeznaczony w 100% do prac badawczych L-Waffe - a nie obronnych czy dowódczych. Dopiero gdzieś od 1940 r. zaczęły zmieniać się zadania wszystkich tych obiektów.
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1769
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2006-03-22, 15:13   

Czy to prawda, że wojsko ogrodziło jedyny dostępny schron?
_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
anarchista 
Moderator



Kraj:
Kiribati

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 11 Sie 2005
Posty: 337
Skąd: Pisz
Wysłany: 2006-03-23, 09:05   

BYłem w nim dokladnie rok temu, w późniejszym czasie (okolice jesieni) było kilku ziomków - nic o ogrodzeniu nie mówili - pas potrójnego ogrodzenia biegnie jakieś 100m od niego - nie myśle by się chciało ochroniarzom te płoty przestawiać. Dostęp do niego jest od strony jeziora. Chociaż faktycznie idąc ścieżka trzeba przejść przez rozwalone ogrodzenie - troche adrenalinki czy zza krzaka nie wyskoczy jakiś nawiedzony ochroniarz :D .

[ Dodano: 2006-03-28, 11:13 ]
Sa odwazni ziomkowie :D :

http://remes.fotosik.pl/albumy/9553.html - nawigacja pomiedzy 19 fotkami przyciskami na lub pod fotka :D .
_________________
Nic nie da beton i stal - jak "rypnie, błyśnie i pośmierdzi" - podobno przetrwaja tylko szczury....
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-06-05, 02:04   

Benx mnie w końcu sprowokował, choć może to dla mnie źle się skończyć ).4

Pięknie, że redakcja "Znad Pisy" zdecydowała się zająć niezwykle inspirującym tematem kwatery w Szerokim Borze. Szkoda jednak, że nikt nie zadał sobie trudu, by szczegółowo zweryfikować materiał Państwa Szymańskich przed re-publikacją (pierwsze wydanie materiału było już w "Obliczach Historii"). Wystarczyło poszukać innych dostępnych materiałów źródłowych, osób znających tajemnice kwatery, lub poprosić choćby o recenzję częstego współpracownika redakcji - pana A. Żywiczyńskiego.

Materiał Państwa Szymańskich w dużej części niefortunną kompilacją różnych źródeł, pomieszanej chronologii wydarzeń, poprzekręcanych faktów. Autorzy usiłują ukryć brak kluczowych informacji za precyzyjnym opisem szczegółów i naukowym słownictwem z K. Burk'a.

Zaczyna się już od genezy i wyjaśnienia sensu budowy obiektów nad Jeziorem Jegocinek. Czytelnik może dojść do błędnego wniosku, że były one częścią "modernizowanych od 1935 r. fortyfikacji". Nic z tego. Według wszelkich danych (a nie rzekomo odkrywczych "przypuszczeń autorów") tajny ośrodek badawczy Luftwaffe powstawał tu już od połowy lat 30 (i miał ścisły związek z poligonem pod Gołdapią).
W tym czasie, w rejonie Pisza nie budowano jeszcze żadnych stałych umocnień. Wrzucanie więc do jednego worka informacji o Pozycji Pisy (Galindestellung), Punkcie Oporu Pisz jest tylko zaciemnieniem problemu.

Autorzy sugerują, że początkowo zbudowano w Szerokim Borze "schrony bierne piechoty, przeważnie [...] typu 102V (Doppelgruppenunterstand)". Do tego dochodzą rzekome okoliczne "Panzerwerk", "B-Werk", schrony odporności Bneu...
Każdy z lekka obeznany z historią piskich fortyfikacji zauważy natychmiast, że nie zgadzają się daty (pierwsze schrony serii 100 zaczęto stawiać dopiero w 1939 roku - a nie od połowy lat 30!), a także pseudonaukowa typologia. W rejonie Pisza i Szerokiego Boru nie ma - i nigdy nie było - Panzerwerków, B-Werków...
Nie bardzo mogąc wytłumaczyć potrzebę budowy olbrzymich schronów w głuchej puszczy za maleńkim jeziorem, autorzy wysuwają alternatywne przypuszczenia o ówczesnym lokalnym centrum dowodzenia czy ośrodku logistycznym. Ani jedno, ani drugie.

Państwo Szymańscy "zamienili" niestety chronologię rozbudowy ośrodka, sugerując że olbrzymie, wielopomieszczeniowe schrony zbudowano dopiero w drugim etapie - w 1940 r. Tymczasem było odwrotnie. To były właśnie najstarsze obiekty (prawdopodobnie jeszcze dla potrzeb ośrodka badawczego 1935-38), zbudowane w obowiązującej wówczas odporności B1. Wówczas także zbudowano lekkie obiekty zaplecza technicznego (stąd ich odmienność). Dopiero w 1940 r. (a być może dopiero wiosną 1941) zbudowano dwupomieszczeniowe schrony sztabowe w zwiększonej już odporności Bneu (sztabowych obiektów B1 już w kwaterach nie stawiano).
Na dodatek, nie są to wspomniane schrony piechoty 102V. Owszem, przypominają je ogólną budową, ale są to już schrony sztabowe projektowane dla potrzeb dowództw poszczególnych rodzajów wojsk. Od pierwotnych projektów wojsk lądowych różniły się zupełnie innym przeznaczeniem, przewidywaną załogą, wyposażeniem wnętrz, brakiem części przejść i usytuowaniem w terenie (naziemne). Różnią je nieco rozmiary: mniejsze są 102V (13,6 x 10,5 m), nieco większe w kwaterze (13,7 x 11,7 m). W niektórych źródłach określa się je jako V2 (budowano je także w innych kwaterach na Mazurach i nie tylko).
Takie sugerowanie się "na oko" może doprowadzić innych autorów do nazywania obiektów z Szerokiego Boru jako Regelbau 10 czy 622 (bo też były podobne!).

Drobiazgowe niby opisy schronów zagadkowo pomijają kilka istotnych szczegółów, przemilczano także np. istnienie schronu podziemnego (a jednak!)... W dalszym otoczeniu kwatery jest także kilka innych zagadkowych obiektów, ale to też jakoś umknęło autorom. Nie zadziałała widać prosta zasada - "od ogółu do szczegółu".

Goernig właściwie nigdy nie przenosił swojej siedziby z Szerokiego Boru. Według źródeł historycznych najczęściej przebywał w swoim pociągu sztabowym i stale zmieniał miejsce pobytu (panikarz). Miał przygotowane kwatery w kilku miejscach, także w "Wolfschanze". Według lotniczego adiutanta Hitlera - von Belowa - gruby Hermann najchętniej przebywał w rejonie "swoich" puszcz pod Gołdapią i Szerokim Borem. Oficer łącznikowy zapewne najlepiej wiedział - gdzie mógł znaleźć swego szefa.

Na zakończenie autorzy podali, że pod koniec wojny "uszczelniano" mazurskie linie obrony schronami Ringstand (jak na razie nie znalazł się tu ani jeden - nie licząc "unikatów" z kwatery Hitlera) oraz tzw. "puszkami" Kocha (pierwszy raz słyszę takie określenie - "garnki" Kocha to i owszem).

I jeszcze kilka pobocznych "przekręcików" z opracowania Państwa Szymańskich...

Na Pozycji Szczycieńskiej były minimum 84 obiekty pochodzące z okresu poprzedzającego I wojnę światową (blokhauzy ceglano-betonowe, blokhauzy drewniane, wieża ckm i dzieła piechoty ze schronami). Autorzy podali bardzo zaniżoną liczbę 52 obiektów.

"Sensacyjne" dane polskiego wywiadu można włożyć pomiędzy bajeczki o artyleryjsko-podziemnym... o sorki - żelaznym wilku :) Wystarczy poczytać sobie Kirchamyera - aby się dowiedzieć, w jakim celu polscy "wywiadowcy" skupowali od Niemców, lub co gorsza - sami wymyślali, taką makulaturę (nie zawsze - ale w tym przypadku na 100%). Sława, splendory, kasa i medale się marzyły...

Wygrana wojna z Polską ("kapitulacji Polski" nigdy nie było - podstawy historii!) ani na chwilę nie przerwała prac przy budowie niemieckich umocnień. Kontynuowano prace budowlane pod Piszem, rozpoczęto budowę fortyfikacji polowych (od kwietnia 1940 także schronów) wzdłuż doliny Pisy (aż po Narew), w 1941 intensywne prace trwały praktycznie na całej nowej granicy z ZSRR.

"Galindestellung", poza wspomnianym błędnym datowaniem, nie sięgała "od Turośli przy granicy z Polską" (autorzy na 100% myślą o Turośli w pow. Pisz, pisząc o niemieckich umocnieniach i istniejącej Polsce). Jest to klasyczne pomylenie Turośli "pruskiej" z Turoślą "polską" (a przy tej drugiej faktycznie są niemieckie umocnienia). "Bunkrowcom" do dziś się zdarza poszukiwać schronów w Turośli na południe od Jeziora Nidzkiego :D

Uff, krótka, ale bardzo ciężka lektura. Sam nie wiem, czy autorzy nie pozbawili mnie zdolności do logicznych przemyśleń i czy sam nic nie pomyliłem ;) Chciałoby się poznać kiedyś całą prawdę o "Breitenheide"... tylko czy wojsko i "władza" da się wreszcie przekonać!?

Pozdro!
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939