FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kwatera Mamerki
Autor Wiadomość
von reuffen 
kapitan



Kraj:
Poland

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Wrz 2006
Posty: 413
Skąd: płn-wsch
Wysłany: 2007-10-01, 17:14   

Czy z tyłu widać pociąg na peronie w Mamerkach? Krzaki z tyłu wyglądają jak dzisiaj ;-)
_________________
Fortyfikacje północnej Polski
www.fort.xn.pl
 
     
bratek 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 77
Skąd: Poland
Wysłany: 2007-10-02, 19:03   

Zgadza się, takim właśnie ciekawym pociągiem poruszano się pomiędzy poszczególnymi stanowiskami dowodzenia. Podsyłam kolejne zdjęcie z Mamerek- zawarte także w mojej książce "Fortyfikacje nowożytne Prus wschodnich". Co do takich ciekawostek, jeśli mówimy o rzucie polowym wojsk lądowych (tak się to nazywało, główna kwatera OKH przez całą wojnę mieściło się w Zossen k/Berlina) tao należy ująć szereg obiektów w Węgorzewie i okolicach oraz tzw. Stenmetz Kasserne w Giżycko i lotnisko Perkunen.
 
     
bratek 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 77
Skąd: Poland
Wysłany: 2007-10-02, 21:39   

cos jeszcze w tym temacie- kilka danych o pozostałych obiektach wchodzących w struktury kwatery OKH „Mauerwald”

Węgorzewo
- koszary2 pułku kawalerii (5 Sam.Bryg.Kaw)- kryptonim „Albert”- część komendantury i sztabu kwatery „Mauerwald”, stacja szyfrów, drukarnia polowa, park samochodowy
- zakłady opieki socjalnej Betesda i klinika Hermanna Alberta- lazaret i klinika ortopedyczna
- hotel Zamkowy- centrala telefoniczna OKH (kryptonim „Nora”)
- pralnia
- była roszarnia lnu (ob. Ul. Wojska Polskiego- magazyny żywnościowe)
- dom leśny na Wzgórzu Myśliwskim koło Węgorzewa- część sztabu OKH (obecnie ośrodek wypoczynkowy „Rusałka”)

Giżycko
- Steinmetz Kasserne- koszary 2 batalionu 47 pułku piechoty- placówka wywiadu „Freemde Heere Ost- Obce Armie Wschód”
- Perkunem- lotnisko
 
     
von reuffen 
kapitan



Kraj:
Poland

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Wrz 2006
Posty: 413
Skąd: płn-wsch
Wysłany: 2007-10-02, 22:50   

Perkunen to Pierkunowo. Lotnisko było na terenie jednostki wojskowej?
A w Ogonkach był jakiś hotel dla oficerów? Coś jeszcze?
_________________
Fortyfikacje północnej Polski
www.fort.xn.pl
 
     
bratek 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 77
Skąd: Poland
Wysłany: 2007-10-02, 23:45   

jeszcze nie tak dawno na terenie lotniska w Perkunowie znajdował się pas taktyczny, obecnie w tym miejscu rosną "jak grzyby po deszczu" domki letniskowe byłych oficerów WP
 
     
bratek 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 77
Skąd: Poland
Wysłany: 2007-10-06, 21:15   

kilka danych z dziejów mało znanego lotniska na Mazurach w Perkunowie

Historia lądowiska, a później lotniska wojskowego nad jeziorem Wojsak sięga czasów I wojny światowej, kiedy to do dyspozycji dowódcy pobliskiej twierdzy Boyen- pułkownika Hansa Busse z dniem 10 sierpnia 1914 roku pozostawiono niewielki oddział lotniczy pod dowództwem por. van Golza liczący łącznie 6 samolotów. W związku z budową fortyfikacji polowych w rejonie przyległego do twierdzy placu ćwiczeń (teren dzisiejszej JW 1242), samoloty porucznika v. Golza zostały ustawione na dość płaskim terenie na południe od Perkunowa, w rejonie istniejących jeszcze wówczas zabudowań przysiółka Woisack. Po zakończeniu I wojny światowej samoloty te wróciły do swojego macierzystego portu lotniczego w Królewcu.
30 czerwca 1932 roku na jeziorze Kisajno, w pobliżu lądowiska miało miejsce nietypowe wodowanie eksperymentalnego wodnosamolotu DO- X, wyprodukowanego przez niemieckie zakłady lotnicze Dorniera z okazji 50- lecia lotnictwa (zakłady Dorniera wyprodukowały zaledwie trzy takie samoloty, w tym dwa na zamówienie Włoch), dokonującego oblotu całych Niemiec (22 czerwca 1932 do 9 maja 1933). Samolot ten, uważany w tamtych czasach za największy samolot świata miał już za sobą jeden lot długodystansowy między Europą a Ameryką Południową i Północną (wystartował 2.12.1930 roku z jeziora Bodeńskiego, aby przez Calshot w Anglii oraz Lizbonę, Wyspy Kanaryjskie, Brazylię dotrzeć po 10 miesiącach do Nowego Jorku. Dornier DO- X był bardzo okazałym samolotem, wyposażonym w 12 silników (6 ciągnących i 6 pchających), miał szerokość 48,0 m; długość 40,0 m; wysokość 10,1 m, masę startową 56 ton; zasięg 23 000 kilometrów przy prędkości przelotowej 175 km/h. Załogę tej maszyny stanowiło 14 ludzi i 60- 100 pasażerów.
W 1936 roku teren lądowiska został zajęty przez Luftsport Verband NSFK (lotniczy związek sportowy Korpusu Narodowosocjalistycznego) który wybudował tu baraki dla załogi oraz drewniane i blaszane obiekty zaplecza, tworząc zalążki przyszłego lotniska bojowego. Do 1939 roku komendantem lotniska był kapitan Hundt.
Tuz przed wybuchem wojny na lotnisku pojawiły się ciężkie samoloty bombowe typu Heinkel He 111 oraz pojedyncze- czterosilnikowe Dorniery Do 17. Od tego czasu lotnisko zostało zamknięte dla cywili. Stacjonujące tu maszyny już 1 września 1939 roku brały udział w nalotach na Gdańsk. Wiosną 1940 roku na lotnisku stacjonowały maszyny Junkers Ju 87 Stuka oraz małe samoloty łącznikowe Henschel Hs 126 Storch. W latach 1941- 44 lądowały tu również samoloty typu Junkers Ju 52 gdyż lotnisko zostało wykorzystane dla potrzeb kwatery Dowództwa Wojsk Lądowych „Mauerwald” nad jeziorem Mamry. W 1943 roku lotnisko zostało rozbudowane, wiosną 1944 wybudowano również betonowe pasy startowe. W listopadzie 1944 stacjonujące tu maszyny (wszelkiego typu) zostały włączone w skład Armii lotniczej „Reich”. W czasie nalotu lotniczego w dniu 16 grudnia 1944 trafiony bombą lotniczą i zniszczony został skład amunicji na lotnisku. 24 stycznia 1944 roku, w związku z podejściem wojsk radzieckich 31 Armii na przedpola Giżycka, wszystkie budynki zostały zniszczone.

Na zdjęciu lotniczym z początku lat 50- tych po lewej widoczne końcówki pasów startowych (azymut 0- 20 stopni) oraz zniszczona zabudowa miejscowości Woysack wykorzystywanych przez Luftwaffe oraz budynków zaplecza lotniska (na północnym skraju lasu)
 
     
von reuffen 
kapitan



Kraj:
Poland

Pomógł: 4 razy
Dołączył: 25 Wrz 2006
Posty: 413
Skąd: płn-wsch
Wysłany: 2007-10-06, 21:39   

Ciekawe :-)
Słabo znamy historię naszych obecnych ziem.

Daleko było z Mamerek do Perkunowa, dziwne, że nie zrobiono lotniska gdzieś koło Węgorzewa, albo chociaż Harszu.

Dla ciekawych - fotka tego monstrualnego Dorniera:
 
     
bratek 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 77
Skąd: Poland
Wysłany: 2007-10-06, 21:51   

Ładne zdjęcie DO-X- szkoda że od przodu gdyż widoczne jest 6 z 12 silników (tylko przednie- ciągnące, pozostałe 6 znajdowało się z tyłu płatów skrzydeł- pchające)
 
     
człowiekzmazur 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 277
Skąd: nn
Wysłany: 2007-11-08, 22:52   

Usunięte niegdyś przeze mnie rysunki schronów w Mamerkach i w innych Kwaterach (Hochwald, Breitenheide)

mauerwald 2K.jpg
Plik ściągnięto 14 raz(y) 63,4 KB

 
 
     
człowiekzmazur 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 277
Skąd: nn
Wysłany: 2007-11-08, 22:55   

Coś mi uciekło przy wstawianiu załączników- Breitenheide und Hochwald

Breitenheide und Hochwald.jpg
Plik ściągnięto 13 raz(y) 40,27 KB

 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939