FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
półkopuły
Autor Wiadomość
Skoczek 
Moderator



Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 19 Cze 2005
Posty: 1381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-05-20, 10:42   półkopuły

Czy posiadacie może informacje o półkopułach.
Zdjęcia, lokalizacje mile widziane
_________________
Gość, witam Cię na Forum "Gorączka Fortyfikacji" Pacem huc fertis an arma?
Myślą przewodnią - Polska szkoła fortyfikacyjna. Zapraszam na stronę główną: http://www.fortyfikacje.net/ i Portal tematyczny.
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-05-20, 18:33   

UWAGA! W fortyfikacji raczej nie spotyka się czegoś takiego jak "półkopuła". Wiem, to krótkie i uniwersalne pojęcie - ale już dawno skrytykowane przez fachowców od fortecznego języka. Jeśli jest otwarta z tyłu - to raczej staje się tarczą (osłoną, kazamatą) pancerną. Przecież zwykle kopuła jest całością z całym stropem i wszystkimi ścianiami bocznymi (niekiedy z wejściem), nawet ta z ograniczonym polem ostrzału. Np. w oficjalnej nomenklaturze niemieckiej każda kopuła jest "Turm" (nawet dwustrzelnicowa), a nie "Halbturm".
Może być więc co najwyżej kopuła z sektorem ognia 210, 180, 130, 65 stopni. Owy sektor ognia nie może determinować nazwy (bo wówczas pojawią się nam ćwierćkopuły, trzyczwartekopuły , jednatrzeciakopuły itd.).

Zamiast mało poprawnego określenia, trzeba chyba używać skomplikowanej nazwy w stylu: "kopuła z ograniczonym sektorem ognia". A może "kopuła półpogrążona" - tzw. kopuły pogrążone są dookólnie obetonowane aż po strop, więc dodatek "pół-" oznaczałby obetonowanie połowiczne. Albo "kopuła z wycinkowym sektorem ognia" lub "kopuła ognia nieokrężnego" - w odróżnieniu od kopuł ognia okrężnego :)
Dalsze pomysły:
kopuła z bocznym wejściem (bocznowejściowa),
kopuła półzakryta, kopuła półzabudowana, kopuła półosłonięta,
kopuła przyścienna, kopuła boczna,


Podoba się któraś nazwa? Jakiś mały plebiscycik? Może ktoś wpadnie na lepszy (krótszy) pomysł? W końcu po tu jesteśmy ;)

Prawdziwe "półkopuły" powstają niekiedy po działaniach palnikiem ).1 Piękny przykład Piotra Brodzińskiego:
http://fortress.hg.pl/owb.../677_kopula.jpg
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-05-22, 16:20   

Żeby nie było, że tylko marudzę tu mamy piękną fotkę kopuły półpogrążonej z OWŚ (zapewne p.o. "wzg. 305") http://rawelin.com/ows.html
No i jeszcze kilka wskazówek pomocniczych:

Ewentualne fotki bojowych kopuł półpogrążonych mogą pochodzić właśnie spod Chorzowa, Modlina (mod. 33), a także z Podkarpacia i Roztocza oraz z Polesia (mod. 35). Polesie - ale bez odcinka Sarny. Poniżej wyjaśnienie.

Model 33 bojowej kopuły półpogrążonej wszedł do produkcji i użycia na OWŚ. Wg info kol. SQH pierwsze takie kopuły zainstalowano w schronach punktu oporu "wzg. 304,7" na OWŚ. W innych źródłach podawana jest nazwa - "wzg. 305" (płk Sadowski, Miniewicz).

Umocnienia znajdowały się pomiędzy Chorzowem i Dąbrówka Wielką. Był to pierwszy punkt oporu na przyszłym OW "Śląsk", zbudowany pomiędzy jesienią 1933 r. i wiosną 1934 r. Wzniesiono tu 5 schronów bojowych.

O kopule półpogrążonej mod. 35 (a może 36?) brakuje dokładniejszych informacji. Krótkie info podaje Zbigniew Pruski w "Bastione Polesie": "W obiektach odcinka Sarny nie zachowała się żadna kopuła, jednak kilka z nich znajduje się w sowieckich schronach Rejonów Umocnionych: Rawsko-Ruskiego i Przemyskiego [...] Pojedyncze egzemplarze o 3 strzelnicach posiadają w dolnej części cylindra wycięcie służące jako wejście, co świadczy o planowanym zastosowaniu jej jako półkopuły wbudowanej tylną częścią w strop obiektu." Więc owe "pojedyncze egzemplarze" mod. 35 gdzieś na terenie Polski jednak były (może jeszcze są?). A może ma to coś wspólnego z Nowogrodem? Cytat postu SQH:

Cytat:
Ale z 1937 roku znamy też na przykład kopułę ze schronu nr 11 w Nowogrodzie, która ma zanitowane płytą pancerną ani chybi boczne wejście... Czy to był prototyp zaniechanej modyfikacji, czy było takich kopuł więcej - nie wiem :???:


Ciekawe informacje o innym modelu pancerza półpogrążonego można przeczytać w artykule Tomasza Wesołowskiego "Eksperymenty modlińskie z moździerzami kal. 220 mm..." w wyd. specjalnym "Śląskiego Zeszytu Historycznego 2005".
Autor opisał krótko schron specjalny wzniesiony wiosną 1936 r. na zapolu modlińskiego "Carskiego Daru". Zainstalowano w nim dwa modele pancerzy. Pierwszy model kopuły to sprawa sporna - bo tzw. "pancerz trapezowy" był raczej kazamatą pancerną (o kształcie pięciokąta - a nie trapezu). Pancerz miał zmienną grubość (w części narażonej 100 mm) i tylko jedną strzelnicę z sektorem ognia 60 stopni. W lipcu 1933 r. dowódca i szef fortyfikacji 23 DP sprzeciwili się użyciu "pancerzy trapezowych" w umocnieniach górnośląskich, więc poprzestano na egzemplarzach próbnych. Wg info kol. SQH było zaledwie 5 szt. tzw. "pancerzy trapezowych".
Druga kopuła na tym obiekcie to obserwacyjno-bojowa mod. 36, miała tylko 4 otwory zamykane wkładkami na łańcuchach, max. 70 mm grubości ścian. Co ciekawe na zdjęciach widać żelbetowy płaszcz osłaniający tylną część kopuły (tak jak przy czeskich AJ/N) - czyli de facto jest to kopuła z wycinkowym sektorem ognia i obserwacji. W artykule są też fotki obu pancerzy z "Denkschrift...".
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
Ostatnio zmieniony przez Schliemann 2006-05-27, 15:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Skoczek 
Moderator



Kraj:
Poland

Pomógł: 6 razy
Dołączył: 19 Cze 2005
Posty: 1381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-05-22, 21:54   

A toto jak nazwać?

Zdjęcie jest ze strony kolegi chudzina

http://www.warszawa.fortyfikacje.pl/

Polecam stronę ).11

modlin1.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 83,37 KB

_________________
Gość, witam Cię na Forum "Gorączka Fortyfikacji" Pacem huc fertis an arma?
Myślą przewodnią - Polska szkoła fortyfikacyjna. Zapraszam na stronę główną: http://www.fortyfikacje.net/ i Portal tematyczny.
 
     
chudzin 
Moderator



Kraj:
Poland

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Wrz 2005
Posty: 597
Skąd: Warszawa - Wawer
Wysłany: 2006-05-22, 22:43   

No to jeszcz dwie, niestety nienajlepsze, fotki wspomnianych pancerzy ze schronu doświadczalnego:



 
     
sqh 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 436
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2006-05-26, 20:06   

Schliemann napisał/a:
Model 33 bojowej kopuły półpogrążonej wszedł do produkcji i użycia na OWŚ. Wg info kol. SQH takie kopuły zainstalowano tylko w schronach punktu oporu "wzg. 304,7" na OWŚ.


Znaczy, nie do końca... Konkretnie chodziło mi o to, że cała produkcja z roku 1933 poszła na Dąbrówkę Wielką. A półkopuły te produkowano jeszcze później i instalowano na innych punktach oporu.
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-05-27, 15:53   

Aha - bo tak to mi zabrzmiało. A faktycznie jest tego więcej - ale jak piszesz zapewne produkcja z innych lat.

A czy ta fotka z "Rawelinu" to nie jest tradytor punktu oporu "wzg. 305" opisany dokładnie przez Jerzego Sadowskiego w INFORT 2 (1/1992) :?:

Jeśli tak, to ta kopuła półpogrążona nie ma sygnatury, więc jest to zapewne jedną z dwóch pierwszych modelu 33. Inne kopuły tego typu (na "wzg. 305") miały numery od 3 wzwyż.
Kopuła na tradytorze ma trzy strzelnice (łączny sektor ognia 180 st.), wysokość 140 cm, średnica wnętrza 172 cm, pancerz max. grubości 170 mm, wejście przez właz z dolnej kondygnacji. U góry była kopuła obserwacyjna mod. 34, z sygnaturą ZO 1934 N. II.
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
sqh 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 436
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2006-06-02, 12:05   

Schliemann napisał/a:
Jeśli tak, to ta kopuła półpogrążona nie ma sygnatury, więc jest to zapewne jedną z dwóch pierwszych modelu 33. Inne kopuły tego typu (na "wzg. 305") miały numery od 3 wzwyż.


Od przełomu lat 80/90 nauka posunęła się nieco naprzód... :grin: Kopuła ckm na Dąbrówce ma sygnaturę ZO / 1934 / 10. A obserwator konkretnie ma: ZO / 1934 / 11.

Faktycznie, kopułę ckm jest badać trudno, bo na dolnej kondygnacji schronu zbiera się woda, a specyficzna konstrukcja pomieszczeń (obniżenie stropu i podłogi) tworzy w tym miejscu dodatkową przeszkodę, którą speleolodzy nazwaliby syfonem. Ale zawsze można aparat włożyć przez strzelnicę i pyknąć parę fotek po omacku :mrgreen: [/list]
 
     
Schliemann 
Expert



Kraj:
Vatican

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 25 Paź 2005
Posty: 630
Skąd: z podziemi...
Wysłany: 2006-06-02, 18:24   

Oooo... więc jednak jest sygnaturka!
Podawałem tylko z wymienionego źródła... a jak w okolicy? Przetrwało coś tam jeszcze? - bo w tym pkt. oporu było sporo mniejszych obiektów z takimi kopułami.
_________________
Nigdy nie wdawaj się w spór z idiotami, postronni mogą nie zauważyć różnicy...
 
 
     
sqh 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 436
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2006-06-05, 22:33   

Schliemann napisał/a:
a jak w okolicy? Przetrwało coś tam jeszcze?


Cały P.O. właściwie przetrwał. Nie ocalała tylko jedna z dwóch starych prochowni, tzn. istniejących przed powstaniem fortyfikacji, wykorzystywanych do składowania górniczych materiałów wybuchowych, a potem zajętych przez wojsko.

Polecam lekturę mojego artykułu o Dąbrówce w nrze bodajże 7 "Taktyki i Strategii" :mrgreen:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939