FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Malbork - umocnione mosty na Nogacie
Autor Wiadomość
mariwoj63 
plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 31
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2007-06-26, 11:52   Malbork - umocnione mosty na Nogacie

Przedstawiam szkic układu obu mostów w Malborku. Kolorem żółtym zaznaczony jest most z 1857, czerwonym - 1891.

Most z 1857 był pierwotnie kolejowo-drogowy, po wybudowaniu drugiego - tylko drogowy, a od 1903 ponownie kolejowy, położono na nim linię wąskotorową. Oba mosty były czteroprzęsłowe. Dwa przesła środkowe miały konstrukcję metalową, skrajne - murowaną. Na filarach zbudowano wieże i bramy.

Schemat umocnień mostów w Malborku


Pierwotne przedmoście wschodnie, usytuowane na obszarze przedzamcza, było niewielkie i powstało z wykorzystaniem umocnień średniowiecznych - np. baszta Kęsa została przerobiona na kaponierę (czy blokhauz, czy co tam - już sam nie wiem jak to zwać). Pomiędzy nią a basztą Maślankową mieściła się brama. Ten kawałek muru z bramą i kaponiera są zachowane, położone są nieco niżej niż umocnienia późniejsze. Były już wówczas dwie niewielkie murowane wartownie - widać je na starych rycinach.

Wraz z budową drugiego mostu przebudowano przedmoście - powiększono je. Składało się z dwóch nowych kaponier i muru ze strzelnicami. Przejazdy były zapewne zamykane stalowymi drzwiami. Zachowała się jedna z kaponier (południowo-wschodnia), filar pomiędzy torem i drogą oraz wartownia nowego mostu.

Po stronie zachodniej mostów broniły dwie pary kaponier-blokhauzów. Nie zachowały się, choć ślady są czytelne. Poza kaponierami nie było tam chyba żadnego muru obwodowego, zapewne tylko wrota pomiędzy nimi.

Mosty i bramy nie zachowały się. Konstrukcja współczesnego mostu północnego pochodzi z lat 70-tych. Po moście południowym pozostały resztki filarów i przyczółków.
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1783
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2007-06-28, 10:44   

Jeszcze trzebaby dodać przerobioną na kaponierę basztę Szarysz przy moście na młynówce



Na planie z 1889 roku widać przy zachodnich przyczółkach jakieś prostokątne struktury (chyba są za daleko od mostów by były to wartownie). No i jakieś lunety i redan w Kałdowie.

Malbork_1889.jpg
Plik ściągnięto 72 raz(y) 62,89 KB

_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
mariwoj63 
plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 31
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2007-06-28, 11:58   Twierdza bastionowo-szańcowa

Te "prostokątne struktury" po stronie zachodniej są doprawdy zastanawiające w najwyższym stopniu!

Ciekawe czy pierwszy most (1857) miał w ogóle umocnienia od strony wschodniej inne niż przerobione z baszt i murów średniowiecznych. Musiał mieć przejazd przez linię murów przedzamcza na wschód - tam, gdzie teraz sterczą filary wiaduktu wąskotorówki, ale jak to wyglądało? Może właśnie dlatego narożna (północno-wschodnia) baszta Szarysz została przerobiona na coś w rodzaju kaponiery?

A do czego służyła wówczas brama koło baszty Maślankowej? Gdzie był wyjazd drogi - most był przecież drogowo-kolejowy? Jezdnia na moście była położona po stronie północnej, zatem brama by pasowała.

A umocnienia ziemne po stronie zachodniej raczej nie należą do umocnień mostów kolejowych. Są przecież grubo wcześniejsze, i najwyraźniej osłaniały dawny most pływający, bo zdaje sie taki tam był do czsu budowy mostu w 1857 roku. Proponuję nowy temat - umocnienia bastionowe w Malborku- wrzucimy jakiś plan i popatrzymy co da się wymyśleć.
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1783
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2007-06-28, 17:59   

Parę fragmentów planów okolic mostu

malbork_1893.gif
Plik ściągnięto 56 raz(y) 58,46 KB

malbork_1911.gif
Plik ściągnięto 43 raz(y) 54,26 KB

malbork_1934.gif
Plik ściągnięto 32 raz(y) 30,88 KB

_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
mariwoj63 
plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 31
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2007-07-04, 09:10   Prostokątne struktury = dźwigi

Prawie na pewno widoczne na brzegu rzeki "prostokątne struktury" to dźwigi, służące do składania i podnoszenia masztów na statkach przepływających pod mostem.
Przejrzałem plany różnych miast i dźwigi takie są zaznaczone m.in. na planie Grudziądza. Ponadto z artykułu o moście w Toruniu dowiedziałem się detalicznie, że dwa takie żurawie miały napęd parowy (awaryjnie ręczny), że poruszały się po pochylniach aby dostowować się do zmian poziomu wody, że czas złożenia masztu, przypłynięcia statku pod mostem i postawienia masztu wynosił 22,5 minuty.
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1783
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-12-14, 20:01   

Relikty lewobrzeżnych umocnień mostów

malb1.jpg
Resztki bramy zachodniej nowego mostu kolejowego
Plik ściągnięto 26 raz(y) 58,76 KB

malb2.jpg
Filar starego mostu z resztek wartowni
Plik ściągnięto 25 raz(y) 33,74 KB

malb3.jpg
Relikt północno- zachodniej wartowni starego mostu
Plik ściągnięto 38 raz(y) 42,11 KB

_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939