FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kazimierz Biesiekierski
Autor Wiadomość
sqh 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 436
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2013-08-13, 09:54   

sqh napisał/a:
Po 1939 r. ślad po mjrze Kacinie ginie.

Na szczęście jednak, nie do końca.

W jednej książce znalazłem wzmianki o jego internowaniu na Węgrzech, ale rzecz zasadniczą znalazłem wczoraj w Archiwum IPN - otóż mjr Kacin zmienił urzędowo swoje pierwsze imię (nieciekawie podówczas się kojarzące) i odtąd figurował w dokumentach jako Adam! Po wojnie wrócił do Polski i jak to zwykle się działo w takim przypadku, inwigilowała go rodzima bezpieka. Czekam teraz na jego teczkę z IPN; gdy dostanę, ciąg dalszy życiorysu majora nastąpi.

Fascynujące jest takie układanie całościowej historii z małych puzzli, nieprawdaż? ).3

sqh napisał/a:
Prawdopodobnie [płk Antoni Lukas], był w jakimś stopniu inwigilowany czy prześladowany przez UB - w chwili obecnej czekam na jego teczki personalne, które CAW przekazało do IPN

Nie był jakoś szerzej inwigilowany, a przynajmniej nie ma po tym śladu w dokumentach. Jedna teczka to plik najnormalniejszych kart ewidencyjnych kilkudziesięciu oficerów, którzy po II w. św. zamieszkali na Dolnym Śląsku (nie wiem, z jakiego powodu CAW przekazał ją do IPN), a druga, jak się okazało, dotyczyła zupełnie innej osoby o tym samym imieniu i nazwisku, nie spokrewnionej z pułkownikiem.
_________________
Boże Święty!!! Chłopaki!! Chodźcie tutaj i patrzcie - linia smołowania tego obiektu przechodzi 2,5 cm niżej niż podał Miniewicz! (Rav M. Manczkin)
 
     
sqh 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 436
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2013-08-28, 08:53   

safnat napisał/a:
Zwróciłem uwagę na tą datę 1 sierpnia i trochę mnie to zaskoczyło. Byłem przekonany, że kimkolwiek byłaby osoba, która miała udział w pracach nad fortyfikowaniem śląska to myślałem, że wszystko zaczęło się parę miesięcy później czyli gdzieś późnią jesienią 1925 r. (...)


Teraz dopiero dokopałem się do notatek (przeprowadzka...), więc mogę sprecyzować, że polskie władze okazały się bardziej przewidujące i wyprzedziły Locarno. Uchwałę, głoszącą, że "rejon Górnego Śląska ma być ufortyfikowany w sposób stały" podjęła Rada Wojenna 25 października 1924 r., od razu przyznając na ten cel "znaczne kwoty" - dokument nie precyzuje jednak, jakie. Na następny rok budżetowy wstawiono zaś na ten cel 755 400 zł. Wobec nieistnienia jeszcze specjalistycznych organów fortyfikacyjnych, pracami miał kierować Inspektor Armii nr 4 w Krakowie (podówczas - gen. broni Stanisław Szeptycki), a wykonywać - szef Inżynierii i Saperów DOK V (podówczas - płk inż. Jan Skoryna).

Nie znalazłem w aktach Rady Wojennej oryginału tego dokumentu, ale jest on obszernie cytowany w piśmie szefa Sztabu Generalnego, gen. dyw. Stanisława Hallera, do Szefa Oddziału I Sztabu Generalnego z 19 maja 1925 r., w którym to szef sztabu nakazuje opracować etaty: Kierownictwa Fortyfikacji Górnego Śląska (podobny do KF Wybrzeża Morskiego), oraz Dowództwa Obrony Górnego Śląska (podobny do Komendy OWar. "Wilno"), które byłoby lokalną władzą przełożoną dla KF GŚ i scentralizowałoby prace przygotowawcze do obrony, mobilizacyjne, jednostek rezerwowych i PW.

Jak wiadomo, KF GŚ (konkretnie: KRF) powstało, a DO GŚ - nie.

źródło: CAW, akta Oddziału I SG, I.303.3.134.
_________________
Boże Święty!!! Chłopaki!! Chodźcie tutaj i patrzcie - linia smołowania tego obiektu przechodzi 2,5 cm niżej niż podał Miniewicz! (Rav M. Manczkin)
 
     
safnat 
starszy sierżant


Kraj:
Poland

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Kwi 2007
Posty: 64
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2013-08-28, 19:44   

sqh napisał/a:

polskie władze okazały się bardziej przewidujące i wyprzedziły Locarno. Uchwałę, głoszącą, że "rejon Górnego Śląska ma być ufortyfikowany w sposób stały" podjęła Rada Wojenna 25 października 1924 r., od razu przyznając na ten cel "znaczne kwoty" - dokument nie precyzuje jednak, jakie. Na następny rok budżetowy wstawiono zaś na ten cel 755 400 zł. Wobec nieistnienia jeszcze specjalistycznych organów fortyfikacyjnych, pracami miał kierować Inspektor Armii nr 4 w Krakowie (podówczas - gen. broni Stanisław Szeptycki), a wykonywać - szef Inżynierii i Saperów DOK V (podówczas - płk inż. Jan Skoryna).

Nie znalazłem w aktach Rady Wojennej oryginału tego dokumentu, ale jest on obszernie cytowany w piśmie szefa Sztabu Generalnego, gen. dyw. Stanisława Hallera, do Szefa Oddziału I Sztabu Generalnego z 19 maja 1925 r., w którym to szef sztabu nakazuje opracować etaty: Kierownictwa Fortyfikacji Górnego Śląska (podobny do KF Wybrzeża Morskiego), oraz Dowództwa Obrony Górnego Śląska (podobny do Komendy OWar. "Wilno"), które byłoby lokalną władzą przełożoną dla KF GŚ i scentralizowałoby prace przygotowawcze do obrony, mobilizacyjne, jednostek rezerwowych i PW.


Ciekawe czy tą kwotę rzeczywiście wydali. W końcu w 1925 wybuchła niemiecko-polska wojna celna wskutek czego polska miała problemy finansowe. Potem w 1926 dokonał się przewrót majowy w wyniku czego wymienieni tutaj gen. Haller i gen. Szeptycki przeszli w stan spoczynku. Ich następcy więc mogli zmienić decyzje poprzedników.
_________________
http://www.tajemnicze-fortyfikacje.prv.pl
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1736
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-09-19, 13:38   

ZBIGNIEW PILARCZYK "Wkład Kazimierza Biesiekierskiego i Aleksandra Witold-Alexandrowicza do dyskusji nad przyszłością fortyfikacji po I wojnie światowej" [w:]Studia z dziejów polskiej historiografii wojskowej t11 2009
http://historiografiawojs...=20tom=20XI.pdf
_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1736
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2013-10-22, 15:00   

W internecie jest sporo dokumentów źródłowych dotyczących powstań śląskich
http://www.caw.wp.mil.pl/pl/111_75.html
http://www.pilsudski.org/powstania/katalog.php
http://www.katowice.ap.gov.pl/zbiory_online.htm

Próbowałem znaleźć por. Biesiekierskiego. Niestety bez rezultatu. W najbardziej obiecujących aktach Grupy Wawelberga, w skład której wchodził pododdział podch. Tadeusza Meissnera, nic nie znalazłem, akta te zaczynają się w połowie czerwca 1921r., a działalność destrukcyjna miała miejsce na początku maja.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grupa_Wawelberg
Wg artykułu
http://niepoprawni.pl/blo...rada-wawelberga
Biesiekierski nie uczestniczył w wysadzaniu mostów, dołączył do Grupy później.
Cytat:
Do Grupy Wawelberga trafili natomiast, znani jeszcze z działalności przed II Powstaniem por. Henryk Krukowski i ppor. Stanisław Machnicki. Przybyli też nowi saperzy por. Kazimierz Biesiekierski, podporucznicy Stefan Iwański, Tadeusz Marynowski i Władysław Wyszyński. Por. Dobiesław Damięcki „Damian” nie był wprawdzie saperem ale również dołączył do wawelbergowców. Na wieść o wybuchu powstania zameldowali się u Puszczyńskiego też nieobecni w akcji „Mosty” por. Wacław Wardaszko i szer.Kazimierz Kuszell.

Cytat:
Nierzadko, z racji na ochotniczy nabór do powstańczej armii, zdarzało się, iż oddziałami dowodzili podchorążowie, a ich zastępcami byli oficerowie (właśnie ci saperzy ochotnicy – przyp. red.), np. w oddziale pchor. Tadeusza Meissnera („Tadek”) zastępcą był por. sap. Kazimierz Biesiekierski, w oddziale pchor. Janusza Meissnera („Orski”) funkcje te pełnił ppor. sap. Władysław Wyszyński, a w oddziale por. Henryka Krukowskiego – ppor. sap. Tadeusz Marynowski


Udało się znaleźć za to por. Wyszyńskiego ( z duetu autorów – Kleczke-Wyszyński), którego biogram dał sqh http://www.dws.org.pl/vie...p?f=50&t=127410
Po okresie „destrukcyjnym” musiał przejść do roboty fortyfikacyjnej.
W zespole i.130.3.107 Grupa Centralna fortyfikacje jest on przekazany 8.06.1921r. z Grupy Centralnej do Grupy Południowej – w celu pomocy w urządzeniu punktów oporu w rejonie Gross Rauden (Rudy) – Rybnik.
_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
hege22 
generał brygady



Kraj:
Poland

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1736
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-06-29, 11:28   

Kleczke, Biesiekierski - Regulamin o działaniach i użyciu inżynierji Cz1 Przygotowanie wojskowe i techniczne inżynierji (1928)
http://zbrojownia.cbw.pl:...470&from=latest
_________________
Fortyfikacje w Polsce północnej http://www.fort.xn.pl
Kazamata - Blog fortyfikacyjno-historyczny https://blogkazamata.wordpress.com
 
     
sqh 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 436
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2014-08-23, 14:43   

Zobaczcie, co warta jest Wikipedia i jej "autorzy" ).1

Swego czasu (2013-03-28, 22:39) wstawiłem w tym wątku skrócony biogram ppłka Kazimierza Możdżenia. A w styczniu 2014 r. w Wikipedii "autor" o nicku "Saper65" popełnił piękny plagiacik - załączam go poniżej (na wypadek, gdyby kiedyś np. znikł z Wikipedii), można sobie otworzyć w innej karcie mój post i treść obu porównać. http://pl.wikipedia.org/wiki/Kazimierz_Możdżeń

Tekst mój dla "autora" okazał się miejscami za trudny - skrótu Organizacji Bojowej Polskiej Partii Socjalistycznej nie potrafił rozwinąć - więc go po prostu usunął... ).1

Do czego jednak zmierzam: z bibliografii, załączonej do artykułu w Wikipedii, nie dałoby się wyciągnąć tych wszystkich informacji. Gdybym się pomylił, albo z premedytacją napisał na przykład, że ppłk Możdżeń dzieciństwo spędził w Azerbejdżanie, maturę zdał we Władywostoku, w czasie Bitwy Warszawskiej znajdował się w 12. Grupie Fortyfikacyjnej w Grajewie, a po przejściu do cywila pracował jako kolejarz w Herbach Śląskich, to taka informacja też zostałaby bezkrytycznie przepisana do Wikipedii, jako prawda objawiona...

A dodam jeszcze, że do lat w Wikipedii, w biogramie innego zasłużonego fortyfikatora - ppłka dypl. Henryka Bagińskiego, data pogrzebu figuruje jako data zgonu. I w takiej też postaci została przepisana "autorsko" na różne inne strony...

* * *

Kazimierz Możdżeń urodził się 4 marca 1883 roku w Warszawie. Dzieciństwo i młodość spędził w Gruzji. Maturę zdał w Tyflisie w 1901 roku. Studiował w Wyższej Szkole Górniczej w Jekaterynosławiu w latach 1902- 1903, a następnie na Wydziale Budowy Maszyn Politechniki Lwowskiej w okresie od 1904 do 1908, gdzie wstąpił w szeregi Organizacji Wojskowej „Nieprzejednani”, Związku Walki Czynnej i Związku Strzeleckiego. Studiów nie ukończył, podjął pracę jako technik we Lwowie i Stanisławowie. Od 4 sierpnia 1914 r. ochotniczo w Legionach, konkretnie w 1 kompanii saperów. Przeszedł cały szlak bojowy I Brygady – budował m.in. „Redutę Piłsudskiego” pod Kostiuchnówką. Po kryzysie przysięgowym internowany w Beniaminowie, ponownie zgłosił się ochotniczo do Wojska Polskiego w dniu 21 sierpnia 1919 r. Był dowódcą kompanii zapasowej 1 Batalion Saperów w Warszawie, szefem inżynierii i saperów Frontu Wołyńskiego, a od 1920 r. - dowódcą Kościuszkowskiego Obozu Szkolnego Saperów na Powązkach. W czasie Bitwy Warszawskiej był Kierownikiem Robót Odcinka nr 1 w 10 Grupie Fortyfikacyjnej we Włocławku, a prace inżynieryjne prowadził w bezpośredniej styczności z nieprzyjacielem. Od 21 grudnia 1922 do 26 maja 1926r – dowodzi 4 Pułkiem Saperów[1], i pełni obowiązki komendanta Garnizonu Sandomierz. Przeniesiony 15 listopada 1925 na I Kurs Fortyfikacyjny, ukończył go 25 października 1926 r. z opinią „bardzo dobry” i został referentem Kierownictwa Fortyfikacji Obszaru Warownego „Wilno”. 28 lutego 1927 r. powierzono mu Kierownictwo Fortyfikacji Obszaru Warownego „Górny Śląsk”[2], które po likwidacji większości obszarów warownych w 1929 r. przemianowano tymczasowo na Referat Fortyfikacyjny 23 Dywizji Piechoty, a następnie na Kierownictwo Fortyfikacji przy 23 Dywizji Piechoty[3]. W stan spoczynku przeszedł w dniu 29 lutego 1932 r. W cywilu pracował w Zakładach Amunicyjnych "Pocisk" SA w Rembertowie, jako zastępca kierownika pirotechnicznej stacji doświadczalnej, a następnie, jako kierownik działu. Był prezesem zarządu oddziału Związku Strzeleckiego i wiceprezesem BBWR w Rembertowie.

W 1934 roku pozostawał w ewidencji Powiatowej Komendy Uzupełnień Warszawa Miasto III z przydziałem mobilizacyjnym do Oficerskiej Kadry Okręgowej Nr I. Był wówczas „przewidziany do użycia w czasie wojny”[4].

W 1939 mieszkał w Warszawie przy ulicy Haukego 3. Po wybuchu wojny przedostał się na Zachód i przyjęty ponownie do Wojska Polskiego jako oficer Wojskowego Instytutu Technicznego w Londynie. Zmarł 9 maja 1946 roku w Iscoyd Park, w hrabstwie Shropshire. Pochowany w kwaterze wojskowej na cmentarzu miejskim w Withchurch[5].

Awanse
podporucznik – 16 kwiecień 1916[6]
porucznik – 1917
kapitan - 1919
major - 1920
podpułkownik – 1922 ze starszeństwem od 1 czerwca 1919[7],

Ordery i odznaczenia
Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari - 1922
Krzyż Walecznych czterokrotnie – 1921[8]
Krzyż Niepodległości z Mieczami – 1931
Złoty Krzyż Zasługi - 1930
Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921 „Polska Swemu Obrońcy”
Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości

Przypisy
Dziennik Personalny Ministra Spraw Wojskowych nr 47 z 25 listopada 1922
Rocznik Oficerski 1928 s. 581
Dziennik Personalny Ministra Spraw Wojskowych nr 11 z 6 lipca 1929 s. 201
Rocznik Oficerski Rezerw 1934 s. 349, 853
Wykaz poległych i zmarłych żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na obczyźnie w latach 1939-1946', Instytut Historyczny im. gen. Sikorskiego, Londyn 1952, s. 29.
Lista starszeństwa Oficerów Legionów Polskich 1917
Rocznik Oficerski 1923 s. 905
Dziennik Personalny Ministra Spraw Wojskowych nr 57 z 30 sierpnia 1923

Bibliografia
Rocznik Oficerski 1923 - Ministerstwo Spraw Wojskowych, Biuro Personalne, Warszawa 1923.
Rocznik Oficerski 1924 - Ministerstwo Spraw Wojskowych, Biuro Personalne, Warszawa 1924.
Rocznik Oficerski 1928 - Ministerstwo Spraw Wojskowych, Biuro Personalne, Warszawa 1928.
Rocznik Oficerski 1932 - Ministerstwo Spraw Wojskowych, Biuro Personalne, Warszawa 1932.
Dzienniki Personalne Ministra Spraw Wojskowych
_________________
Boże Święty!!! Chłopaki!! Chodźcie tutaj i patrzcie - linia smołowania tego obiektu przechodzi 2,5 cm niżej niż podał Miniewicz! (Rav M. Manczkin)
 
     
sqh 
Expert



Kraj:
Poland

Pomógł: 17 razy
Dołączył: 04 Lis 2005
Posty: 436
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2015-04-09, 12:57   

hege22 napisał/a:
Mam gdzieś też tom wspomnień Meissnera min z działalności w powstaniu, nie pamiętam czy występował tam Besiekierski.

"Jak dziś pamiętam...", Warszawa 1971. Biesiekierski występuje tam tylko na zdjęciu. Janusz Meissner podaje, że działał pod pseudonimem "Janusz Orski" i dość dokładnie opisuje swoje wyczyny bojowe, których dokonywał w małej, trzyosobowej grupie. O Biesiekierskim nie wspomina. Więc wygląda na to, że Biesiekierski, wbrew temu, co pisał, był jednak tylko u Tadeusza Meissnera.



sqh napisał/a:
To naciskajcie redakcję "4 Historii", żeby kwartalnik szybciej się drukował...

Już nie ma co naciskać - zwątpiłem, że kiedykolwiek to czasopismo się ukaże. Tekst o ppłk. Siłakowskim wycofałem z "4 Historii" i przeniosłem gdzie indziej. Gdzie oczywiście też nie mam gwarancji, że się ukaże, ale nowa redakcja obiecuje mi publikację dopiero od miesiąca, a nie od dwóch lat. Gdy się ukaże - dam znać :cool:

I jeszcze jedna ciekawostka: praca plagiatorska na Wikipedii idzie pełną parą :mrgreen: Nick "saper65" zamieścił biogram mjr. Biesiekierskiego, niemal w całości żywcem przepisany z niniejszego wątku, włącznie z błędami:

http://pl.wikipedia.org/w...z_Biesiekierski

I tak w świat poszła informacja, że Biesiekierski służył u Janusza Meissnera...
_________________
Boże Święty!!! Chłopaki!! Chodźcie tutaj i patrzcie - linia smołowania tego obiektu przechodzi 2,5 cm niżej niż podał Miniewicz! (Rav M. Manczkin)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Fortyfikacje II Rzeczypospolitej 1918-1939