FORTYFIKACJE.NET
Niezależne Forum i Portal miłośników Fortyfikacji i Wojska Polskiego

Literatura - URBANY W LEKSYKONIE

sqh - 2015-01-26, 23:20

hege22 napisał/a:
Zeszyt Wersterplatte też kolega sqh pisze?

Nie, to będzie dzieło Marcina Dudka. Ja natomiast w najbliższych planach mam popełnienie zeszytu o Obszarze Warownym "Wilno".

hege22 napisał/a:
Mnie martwi kolejne opóźnienie zeszytu fortyfikacja po 1918 r.

Tekst główny i ilustracje w nim zawarte oddałem dość dawno; w chwili obecnej są one już gotowe i nawet złamane (robiłem już korektę pdf-a). Termin wydania zależy teraz już tylko od Redakcji.

tdk napisał/a:
Oby tylko nie powtórzył się scenariusz innych publikacji np. niedokończony cykl artykułów:
Zarys historii polskiej fortyfikacji w latach 18-29 / 29-35 /...

A to było spowodowane faktem, że tamtejszy naczelny zaczął robić machloje z pieniędzmi, autorzy nie podostawali raz i drugi honorariów, więc przestali pisać. Naczelny zapracował sobie tym samym na jeden i drugi proces z powództwa cywilnego, pieniądze wypłacił (z bardzo ładnymi odsetkami), ale czasopismo szlag trafił. Już artykuł o okresie 1929-1935 pisałem "na kredyt".

Mogę jednak pocieszyć, że niemal gotowy swego czasu artykuł o okresie 1935-1939 stał się (po niezbędnych przeróbkach) podstawą do zeszytu o urbanach i tego właśnie, który ma się ukazać. Więc nic straconego.

tdk napisał/a:
Czy też pewnego czasopisma którego przez dwa lata ukazał się tylko nr. zerowy.

A tego to w chwili obecnej jest obiecywane wydanie do końca lutego. Jeśli i tym razem się nie uda, to mój tekst - biografię płk. J. Siłakowskiego - zamieszczę gdzie indziej. Może się ukaże na początku maja (mam już dość konkretną ofertę).

sqh - 2015-02-20, 00:04

Informuję, że tomik o fortyfikacjach stałych po 1918 r. już się ukazał i jest w sprzedaży, choć sam go jeszcze nie widziałem na oczy. Tekst mój, rysunki wewnątrzokładkowe - Jerzy Sadowski.
sqh - 2015-02-20, 20:19

Errata do mapy na s. 52:

W pierwszej od góry niebieskiej ramce jest: "6/11. pp", winno być: "6. kkm/11. pp".
W drugiej od góry niebieskiej ramce jest: "6. kkm/11. pp", winno być: "IV/11. pp".

Przeoczyłem te błędy podczas korekty pdf-a.

wojtek1 - 2015-02-20, 21:41

Ciekawy tomik parę nie znanych mi rysunków czytałem jednym tchem ).11
jes - 2015-02-21, 23:05

Do zamieszczonej nieco wyżej erraty dla tomu o fortyfikacjach stałych po 1918 r. (nr 55) dodałbym kilka drobiazgów:
- rysunek na skrzydełku nr 2 (rys. obiektu nr 52); zamiast "posiadał maszynownię z napędem spalinowym" powinno być "posiadał w maszynowni silnik spalinowy napędzający wentylator i generator prądu elektrycznego" oraz zamiast "małe pomierzenie WC" powinno być "ubikacja" lub ówczesne "wychodek" (bo wody w tym klozecie raczej nie było, a na pewno bieżącej i spłuczki:)
- rysunek na skrzydełku nr 3 (rys. kopuły); zamiast "rurami koloru czarnego [...] rura koloru szarego" powinno być "wężami koloru czarnego [...] wąż/przewód elastyczny koloru szarego",
- rysunek na str. 38 jest zdeformowany przez rozciągniecie w pionie, około 120%,
- w opisie fotografii schronu "Wędrowiec" na stronie 45 zamiast "prostokątna wnęka będąca swoistą rurą wydechową" powinno być: "prostokątna wnęka na tłumik wydechu kończący rurę wydechową, która powinna być zakryta prostokątną płytą pancerną". Notabene taka sama wnęka na tłumik wydechu jest pokazana na fot. schronu "Sęp", na str. 41,
- na str. 61 ostanie zdanie głosi iż "Jesienią 1938 r. Niemcy całkowicie wstrzymały budowę fortyfikacji stałych na granicach z Polską" podczas gdy wymienione na przełomie stron 60 i 61: "Niespełna trzydzieści dużych schronów bojowych Niemcy wznieśli wprawdzie w tym okresie na Górnym Śląsku..." zbudowano nomen omen w 1939 roku.

Ponadto dodać można ciekawostki pozaerratowe:
- żołnierz, który podpisał się na mokrym tynku schronu "Sabała", a którego dzieło pokazuje fot. na str. 48, został zidentyfikowany i nazywał się Antoni Laska,
- na foto obsługi ckm na str. 50, rekonstruowanej przez GRH "Grupa Operacyjna Śląsk" z Stowarzyszenia Pro Fortalicium, celowniczy i karabinowy z lornetką w dłoni są w okularach, czyli w wojsku okresu międzywojennego z oddziałów tragarzy zaopatrzenia, taborów lub emerytów - z pewnością niedowidzący nie stanowili załogi schronu bojowego :)
- schron na fot. na str 30-31 wyróżnia się kamuflażem z plamami w kolorze niebieskim, co stanowi zapewne nowy nurt w "rekonstrukcji" i "renowacji" zabytkowych budowli obronnych tzw. Obszaru Warownego "Śląsk" :) (nie jest to błąd w druku, bo trawa i liście są zielone na zielono)

chudzin - 2015-02-24, 19:55

Szymonie, gratulacje, dobra robota!

Cytat:
schron na fot. na str 30-31 wyróżnia się kamuflażem z plamami w kolorze niebieskim, co stanowi zapewne nowy nurt w "rekonstrukcji" i "renowacji" zabytkowych budowli obronnych tzw. Obszaru Warownego "Śląsk" :) (nie jest to błąd w druku, bo trawa i liście są zielone na zielono)


Zdecydowanie jest to ciemna zieleń a nie kolor niebieski.

forttravel - 2015-02-24, 23:01

jes napisał/a:

- rysunek na skrzydełku nr 3 (rys. kopuły)

Orłów na hełmach w WP w 1939 r. nie malowano.

sqh - 2015-05-14, 12:41

hege22 napisał/a:
Zeszyt Westerplatte też kolega sqh pisze?

Zeszyt WLU o Westerplatte już się ukazał. Na razie tylko rzuciłem okiem przez chwilę, więc za wiele o zawartości powiedzieć nie mogę.

Owicz - 2015-05-17, 21:07

Niektóre z zamieszczonych w zeszycie wyjaśnień, jak np te dotyczące przyczyn umieszczenia strzelnic "kabin bojowych" tuż nad gruntem lub "przeciwpancernej" wartości ogrodzenia wykonanego pomiędzy wartowniami, wydają się mocno kontrowersyjne.
tdk - 2016-08-20, 23:29

W kolejnym już 94 tomem Wielkiego Leksykonu Uzbrojenia ukazała się kolejna pozycja opisująca fortyfikacje a konkretnie pierwsza część opisu „Obszaru Warownego Śląsk”. Na wstępie chcę pogratulować autorowi kolejnej interesującej publikacji. I zapytać czy część druga ukaże się jeszcze w tym roku? (może pod choinkę) Po szybkim przejrzeniu rzuciły mi się w oczy trzy podpisy zdjęć które nie są adekwatne do rzeczywistości: na stronie 27 na zdjęciu koszar z punktu oporu Bobrowniki widać obydwie części bojowe tej budowli (łącznie pięć strzelnic c.k.m.), na stronie 44 zdjęcie obiektu pozorno-bojowego który nie jest do końca typowy gdyż posiada dodatkową strzelnicę, na stronie 47 zdjęcie przedstawia obiekt nr 27 (numeracja budowlana) z punktu oporu Nowy Bytom a nie z p.o. Niezdara.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group